De autobrug, met haar vlakke boog en V-vormige steunpunten, overspant een afstand van 88 meter en integreert naadloos met het landschap. Het is een slanke en bescheiden brug, ontworpen om zo min mogelijk een obstakel te vormen voor het vrije zicht. Om die reden zijn de steunpunten ontworpen in een V-vorm, wat optimale openheid geeft. Er is ruimte voor fietspaden en een autoweg langs het kanaal. De aanlandingen zijn getrapt aangelegd, met keien in schanskorven. De horizontale treden zijn beplant en zo ontstaat er een vriendelijke overgang naar de landelijke omgeving.
De nieuwe autobrug is zorgvuldig ontworpen om de impact van het autoverkeer op de directe omgeving te verminderen. De auto’s moeten vlot kunnen passeren en oversteken, terwijl de brug ruimtelijk en visueel zo min mogelijk de woonomgeving van Wijnegem belast. Dat bepaalde de ligging van de brug en de plaatsing van de landhoofden. Aan de zuidzijde is gekozen voor een oprit die in lijn ligt met de gevels om verstoring te minimaliseren, terwijl aan de noordzijde een korte en directe aansluiting op de weg is gerealiseerd. De aanlandingen zijn symmetrisch geplaatst om het landschap helder en overzichtelijk te houden.